ایندیپندنت: فساد در بافت جامعه افغانستان به ویژه نهادهای دولتی و امنتی تنیده شده است
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

اسناد داخلی دولت انگلیس حاکی از آن است پلیس افغانستان که با آغاز خروج سربازان خارجی از این کشور عهده‌دار حفظ امنیت شده همچنان از فساد شایع و مشکلاتی نظیر پارتی بازی و سوء استفاده از مواد مخدر رنج می‌برد.

 به نوشته روزنامه ایندیپندنت، اسناد به دست آمده از سوی وزارت امور خارجه انگلیس نگرانی رسمی مقامات این کشور در خصوص سرنوشت افغانستان و توانایی این کشور در مهار طالبان را در صورتی که رهبران این کشور نتوانند فساد را در رده‌های پلیس ملی افغانستان ریشه‌کن کنند، فاش می‌سازند.

در گزارشی محرمانه در خصوص عملکرد پلیس افغانستان (AUP) آمده است تا زمانی که تغییرات اساسی برای اعلام تعریف درستی از شرافت و مشروعیت در پلیس افغانستان به اجرا در نیاید این سازمان خدمتی غیر موثر و مشکل دار را طی دهه‌های آینده به شهروندان ارائه خواهد داد.

این ارزیابی‌ها که میان چند دسته از اسناد رسمی وزارت امور خارجه انگلیس قرار دارند افشاکننده نگرانی‌ها در خصوص ظرفیت افغانستان برای کارآیی به عنوان یک کشور دموکراتیک پس از خروج سربازان خارجی در پایان سال 2014 از این کشور هستند.

این گزارش‌ها چند روز پس از آن اعلام می‌شوند که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در جریان سفر به افغانستان گفت به دلیل آنکه نیروهای امنیتی افغان فراتر از انتظار عمل کردند سربازان انگلیسی می‌توانند سریعتر از برنامه ریزی خارج شوند.

حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز طی اظهاراتی که اخیر داشت گفت که فساد گسترده در این کشور یک واقعیت تلخ است اما بیشتر از سوی کشورهایی که به تامین مالی دولت وی و نیروهای امنیتی افغان می‌پردازند به آن دامن زده می‌شود.

با وجود این در اسناد وزارت امور خارجه انگلیس به تشریح برخی مشکلات داخل پلیس افغانستان که می‌توانند در سال‌های آینده توسعه این کشور را مختل کنند پرداخته شده است.

در گزارشی مربوط به ماه اکتبر در خصوص پلیس افغانستان در استان هلمند شانس دستیابی به هدف بیان شده پلیس افغانستان برای از بین بردن فساد در سراسر کشور زیر سوال برده شده است.

در این گزارش تصریح شده که واقعیت اوضاع در افغانستان این است که فساد شیوع پیدا کرده و در بافت جامعه به ویژه در نهادهای دولتی تنیده شده است. این حقیقت هدف تعیین شده برای پلیس افغانستان را غیرقابل دستیابی می‌کند و برخی مفسران می‌گویند این مساله ریشه‌ای بوده که برای سال‌های آینده نمی‌توان به طور موثر آن را برطرف کرد.

این گزارش خواهان رویه‌ای برای شکایت‌ها و اقدام علیه پارتی بازی و ارباب منشی در انتصاب افسران بلندپایه شده است.

گزارش می‌افزاید: تداوم عدم حضور یک نظام معتبر برای استخدام و ترفیع افسران پلیس افغانستان موجب حفظ وضع موجود خواهد شد که در آن افراد با انگیزه منافع شخصی و یا در سر داشتن نیت غیر اخلاقی به نقش‌های موثر و بلندپایه در این سازمان دسترسی پیدا می‌کنند.


December 23rd, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها